T e s t i k u l j e t t a j a k s i ?

T e s t i k u l j e t t a j a k s i ?

Haluaisitko tehdä yhteistyötä kanssani?

Olen viettänyt elämästäni viimeiset kymmenen vuotta kirjaimellisesti tien päällä. Vuosittain katsottuna kalenterivuoteen ei tahdo mahtua kovinkaan montaa viikonloppua, jolloin olisin istunut kotisohvalla takkatulen ääressä televisiota katsellen. Sen sijaan arkityöviikon velvoitteiden kunnialla loppuunsaattamisen jälkeen olen nostanut kytkintä ja suunnannut auton nokan kohti uusia, mielenkiintoisia seikkailuja.

Minua on usein luonnehdittu kuljettajaksi, jolla on pään sisään rakennettu gps-paikannin. Tuskin valehtelen hirmuisesti, jos väitän osaavani liikkua suurimmalla osalla Suomen teistä ilman karttapalveluita. Lukioaikoina en ehkä ollut se aktiivisin yksilö maantiedon tunnilla, mutta ajokortin saamisen jälkeen käytännön elämän maantiedettä on tullut opiskeltua muutaman opintopisteen edestä.

Ratin takana, keskiviivaa tuijottaessa, on mieleen usein hiipinyt ajatus, että voisinpa jotenkin hyödyntää omaa ajo- ja autokokemustani esimerkiksi tulevaisuuden autojen ja renkaiden kehityksessä. Pitkänmatkan ajossa autosta kuin sen lisävarusteistakin on mahdollista oppia eniten ja panna merkille ne asiat, joissa on kuljettajan näkökulmasta katsottuna vielä kehittämisen varaa.

Olen ollut aina sitä mieltä, että puhuttiinpa sitten vanhan tai uuden auton koeajosta, kaikenkattavaan koeajoon vaaditaan pelkkää kaupunkiköröttelyä pidempi lenkki. Hyvänä esimerkkinä mainittakoon Lapin rundi, josta on hyvin usein vitsailtukin tyyliin ”jos auto kestää Lapin rundin, niin se kestää mitä vaan”. Allekirjoitan tämän lausahduksen täysin.

Vaikken ammatiltani automekaanikko olekaan, niin havainnoin viime kesänä oman ajokokemukseni ansiosta uudessa autossani olleen akselistovian. Kesän aikana tein koeajotyyppistä testivertailua oman autoni varusteita vastaavan auton kanssa, ja ajokokemukseni myötä syntynyt näppituntuma mahdollisti sen, että pystyin raportoimaan autojen väliset erot.

Jos täysin rehellisiä ollaan niin koeajaminen ja siitä raportoiminen oli oikein mieluisaa puuhaa, enkä laittaisi yhtään hanttiin jos saisin mahdollisuuden tehdä sitä tulevaisuudessakin.

Mikäli koet tätä artikkelia lukiessasi, että voisimme tehdä jollain tasolla yhteistyötä, niin odotan mielenkiinnolla yhteydenottoasi.

Tässä on vielä tiivistetysti oma ajohistoriataustani:

- vuosittaiset ajot keskimäärin 45 - 60tkm
- ajokortin olen omistanut 10 vuotta, samalla kertynyt 10 vuoden kokemus Volkswageneista
- liikennerikkomushistoria tyhjä, en ole saanut edes parkkisakkoa
- pitkänmatkan ajoa päivä- ja yöaikaan, eniten iltaisin ja öisin
- ajan kelissä kuin kelissä, lempiajokeli luminen tie ja lumisade
- olen autoneurootikko, joten minulle on tärkeää kohdella autoani hyvin ja pitää se tiptop-kunnossa
- en osaa selittää mikä saa minut ajamaan kilometri toisensa perään, siihen asti kunnes silmäluomet lerpahtavat kiinni

Parhaiten minut tavoittaa s-postitse: hokkasenjenni@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti