T e s t i k u l j e t t a j a k s i ?

keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Lähes yksivuotiaan Volkswagen Mulkvistin ensimmäinen huolto

Minä ja Mulkvisti ehdimme tuntea toisemme tasan yksitoista kuukautta, kunnes kesken Lapin rundin auton kojelaudassa alkoi pyöriä teksti ”inspection in” (lähestyvä huolto). Tilanteesta teki varsin mielenkiintoisen se, että ajotietokoneessa pyöri samanaikaisesti pienenevät kilometrit 30.000 kilometrin huoltoon ja päivämäärälaskuri ajoneuvon ensimmäiseen käyttöottopäivämäärään. Omaan järkeeni meni täysin sulavasti pyyntö 30tkm:n huollosta (joka oli piakkoin edessä), mutta sen sijaan pään sisällä pyöri monta kysymysmerkkiä koskien herjaa ensimmäisestä käyttöönottopäivämäärästä.

Aikaisempien autojeni tavoin Mulkvistissa on joustava huoltovälinäyttö, jonka mukaan ensimmäinen huolto on tehtävä 30.000 kilometrissä tai ellei kilometrimäärä täyty, niin viimeistään kahden vuoden kuluttua ensimmäisestä käyttöönottopäivämäärästä. Tämän vuoksi olin kieltämättä hieman ihmeissäni, miksi auton ajotietokoneessa pyörii kilometrimäärän lisäksi myös päivämäärälaskuri? Asiaa tiedusteltaessa, Mulkvisti oli aivan hiljaa, joten päätin kääntyä asian tiimoilta Jyväskylän Autotarvikkeen luottohuoltoneuvojamme Jari Kolehmaisen suuntaan.


Heti Lapin reissun hulinoista selvittyäni lähetin huoltoneuvojalle viestin, jossa ilmaisin huoleni autoani kohtaan. Vajaan viikon verran ehdin ihmetellä, että missä ihmeessä vastaus mahtanee viipyä, sillä lähes sataprosenttisesti vastaus on saapunut saman arkipäivän aikana. Seuraavan viikon maanantaina kännykkäni kuitenkin kilahti tasan kello 7.17, jolloin sähköpostiini saapui vastausviesti. Luottohuoltoneuvojamme oli ollut viikon verran lomalla, mutta lomalle lähtiessään hän oli unohtanut kaiken tohinan keskellä laittaa sähköpostiin lomavastaajan päälle. Mulkvistille löytyi heti seuraavaksi päiväksi huoltoaika, jolloin autolta oli tarkoitus kysyä kuulumisia piuhan päästä käsin ja samalla reissulla tarkoituksena oli tarkastaa oikuttelevan pissapojan toiminta. Tässä vaiheessa epäilyksenä oli, että joko Mulkvistissa oli koodausvika tai vaihtoehtoisesti auto oikeasti halusi huoltoa.

Puhuttaessa arkipäivistä, tykkään lähteä liikkeelle ajoissa, koska silloin ei ole hirmuisesti ihmisiä liikkeellä. Mulkvistin ”sisäänottoaika” oli vasta tiistai-iltapäivänä puoli kahdelta, mutta päätimme kuitenkin viedä Mulkvistin Autotarvikkeen pihaan jo ennen töihin lähtöä. Autotarvikkeen pihaan kurvasin noin kymmenen yli aamuseitsemän ja heti ensi töiksi katse kiinnittyi liikkeen seinustalla sijainneeseen koeajoautorivistöön. Harmikseni koeajoautorivistö oli enemmän kuin puolityhjä, sillä rivissä seisoi ainoastaan yksi punainen up! ja yksi punainen Polo. Takapihan puolella sen sijaan aukeni Amarok-fanin paratiisi, sillä en edes pysynyt laskuissa mukana kuinka monta Amarokkia pihassa oikein olikaan. En kuitenkaan kokenut rakastumisen tai edes hullaantumisen tunnetta, sillä kaikki Amarokit olivat väriltään tummahkon ruskeita. Ei voi mitään, mutta jos kerta Amarokista puhutaan, niin värin täytyy olla joko Canyonin oranssi, Ferrarin punainen tai musta!

Pienen pihatutkimuskierroksen jälkeen etsin Mulkvistille sopivan parkkipaikan, ja peruutin potilaan odottelemaan huoltoon viemistä. Lyhyesti sanottuna olen luonteeltani sellainen kuljettaja, joka pysäköi autonsa aina peruuttamalla ja ilman peruutuskameran suomaa apua. Jos aivan rehellisiä ollaan, niin en edes muista, että milloin olisin viimeksi ajanut auton parkkiruutuun keula edellä. Kylmällä autolla on yksinkertaisesti niin paljon mukavampaa lähteä liikkeelle, kun ruudusta saa hurauttaa pois keula edellä. Niin tein tänäänkin, sillä varmastikin huoltomiesten oli kivempaa ajaa auto halliin kun heidän ei tarvinnut peruutella ja käännellä autoa ympäri pihassa.

Kellon lähennellessä vartin yli seitsemää päätimme jalkautua autosta pihamaalle, eikä mennyt kauaakaan kun erään huolto-oven raosta raikasi tuttu ääni. Luottohuoltoneuvojamme huikkasi meille, että voimme mennä jo avatusta pikahuolto-ovesta sisään ja puikkelehtia huoltohallin lävitse hänen tiskinsä taakse. Virallisesti huoltoneuvojatiski olisi auennut vasta puoli kahdeksalta, mutta me emme jättäneet tilaisuutta käyttämättä vaan suuntasimme kohti huoltohallia.

Olen käynyt aiemminkin Jyväskylän Autotarvikkeen huoltohallin puolella, joten oikea ovi löytyi heti ensi yrittämällä. Parhaiten mieleeni on jäänyt yksi huoltoreissu, jolloin viitisen huoltomiestä yritti irrottaa hallissa autoni jäätynyttä käsijarrua. Huoltomies oli vienyt huollon jälkeen autoni pihamaalle, vetänyt käsijarrun päälle ja pakkasta oli vaivaiset -25 astetta. Auto seisoi pakkasessa iltapäivän ja arvaamattakin oli selvää, että yrittäessäni liikkeellelähtöä vänkärin puoleinen takarengas ei liikkunut mihinkään, koska jarru oli jäässä. Edelleenkin jaksan ihmetellä, että miksi se käsijarru piti laittaa päälle, koska auto olisi pysynyt tasaisella maalla pelkän vaihteen avulla. Itse olen ainakin todella laiska käsijarrun käyttäjä, sillä jos maa on tasainen, en käytä käsijarrua kesäkelilläkään saati sitten pakkasella.

Sisälle päästyämme ehdimme tutkailla huoltopisteen edustalla sijainneet myyntivitriinit lävitse, joista ei enää valitettavasti löytynyt himoitsemaani Kleinbus-pehmolelua. Kauaa en ehtinyt asiaa murehtia, sillä tuota pikaa huoltoneuvoja oli valmis palvelemaan meitä tiskin takaa käsin. Siinä ei turahtanut kuin hetki, kun avaimet oli luovutettu ja Mulkvisti kirjattu sisään odottelemaan sovittua huoltoaikaa. Itse puolestani jatkoin matkaa jalkaisin kohti torinkulmalla sijainnutta työpaikkaani. Mitä nyt matkan varrelle sattuneet Amarokit ja Polot hieman viivästyttivät matkantekoani, mutta onneksi liukuva työaika on keksitty!


Kellon lähennellessä aamukymmentä puhelimeni pirahti ja luurin toisessa päässä oli eräs toinen Autotarvikkeen huoltoneuvoja, jolle oli delegoitu tehtäväksi varmistaa minulta huoltoon liittyviä asioita, varsinaisen huoltoneuvojamme ollessa muissa asioissa kiinni. Aamulla tehtäväksi oli annettu tutkia, miksi auton kojelaudassa pyörii kaksi määrettä eli haluaako auto huoltoon ”per heti” vai ajellaanko autolla kunnes 30tkm tulee kilometrilleen täyteen. Huoltomiehet olivat ottaneet Mulkvistin piuhan päähän heti aamusta ja autossa olevat anturit olivat sitä mieltä, että huolto kannattaisi tehdä heti. Autoa viedessäni en ollut kuitenkaan vielä antanut lupaa huollon tekemiseen, joten jouduin antamaan suostumukseni puhelimitse.


Hieman ihmettelen rengaspaineita, sillä ennen Lapin-rundia tarkistin paineet itse ja kaikissa renkaissa samat paineet.

Auton ensimmäinen huolto on käyttäjän kannalta katsottuna se kaikista mieluisin huolto, sillä isoimpana työnä vaihdetaan öljyt sekä suoritetaan kahdensivunmittaisen listan mukaiset tarkistukset. Yleisesti ottaen ensimmäisen huollon hinta ei päätä huimaa (huolto kustansi noin 230 euroa), verrattaessa esimerkiksi jakopäähihnan vaihdon sisältävään huoltoon (noin 750eur).


Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että uusi auto on parhaimmillaan ensimmäisen huollon jälkeen. Noin 30tkm:n molemmin puolin auto on juuri sopivan sisäänajettu, muttei kuitenkaan lähelläkään loppuunajettua. Öljynvaihdon jälkeen auto kehrää kuin kissa, joten sille on mukavaa antaa hieman kierroksia varsinkin näin kesän korvilla. Kokonaisuutena Mulkvisti selvisi ensimmäisestä huollostaan rutiininomaisesti, mitä nyt vaan pissapojan sulake jouduttiin vaihtamaan ns. ylimääräisenä työnä, koska se oli sananmukaisesti kärähtänyt.

Kieltämättä työpäivän aikana mielessä pyöri monta kysymystä vailla vastausta, sillä missään nimessä en kritisoi auton huoltamista vastaan vaan sitä, miksi ”inspection in”-määritteen perässä pyöri sekä kilometrimäärälaskuri että päivämäärälaskuri? Kahdessa aiemmassa autossani näytössä on pyörinyt ainoastaan yksi määrite, joka on aina ollut km-määre, koska kilometrimäärä on tullut ennen aikamäärettä täyteen. Koskaan aiemmin en ole kuullut keneltäkään, että auton kojelaudassa olisi pyörinyt teksti tyyliin "seuraavaan huoltoon 2000km tai 15 päivää", vaan näytössä on pyörinyt yksi määrite. Kaksi määritettä kuulosti myöskin huoltoneuvojan korvaan oudolta, ja olisi ollut todella mielenkiintoista saada vastaus miksi auto näin teki.

Asialla ei nyt sinällään ollut tässä tapauksessa sen suurempaa merkitystä, sillä auto olisi lähiaikoina viety kuitenkin 30tkm:m huoltoon, joten käytännössä oli sama, vaikka auto huollettiin jo nyt. Kuitenkin kun olen luonteeltani sellainen kuljettaja, jota kiinnostaa autoon liittyvät asiat ja siihen tehdyt huoltotoimenpiteet niin kellon kilahtaessa kolme marssin Autotarvikkeelle kirjaimellisesti pää täynnä vastausta vailla olevia kysymyksiä.

Autotarvikkeen huoltoneuvoja Jari, henkilökohtainen kartturini ja minä kävimme varmastikin historian tuskastuttavimman keskustelun koskien autoni huoltoa. Paikoitellen keskustelumme eteni niin ”kiihkeäksi”, että luottohuoltoneuvojamme oli sanojensa mukaan kirjaimellisesti sydänhalvauksen partaalla. Kiperimmin kaipasin vastausta kysymykseen ”miksi näytössä pyöri kaksi huoltomääritettä?”, mutta valitettavasti tämä kysymys jäi leijumaan ilmaan vailla vastausta. Auton huoltoon vienyt huoltomies oli ainoastaan katsonut piuhan päästä, että auto haluaa huoltoa (ja auto oli koodattu oikein), muttei ollut katsonut asiaa niin pitkälle, että olisi nähnyt näytössä pyörineet kaksi huoltomääritettä. Huollon yhteydessä huoltovälinäyttö luonnollisesti nollataan, joten enää iltapäivällä tietoja ei ollut mahdollista päästä tutkimaan.


Sovimme kuitenkin luottohuoltoneuvojamme kanssa, että niin halutessani voin viedä auton piuhan päähän kun olen ajanut auton mittariin reilut 25tkm lisää. Tuolloin olisi mahdollista tarkistaa pyöriikö auton huoltovälinäytössä edelleen kaksi huoltomääritettä, eli alkaako auto laskea ”inspection in”-näytössä seuraavaa huoltoa samanaikaisesti noin 60tkm:n päähän ja kahden vuoden päähän edellisestä määräaikaishuollosta. Se jääköön nähtäväksi.


Oli aivan hilkulla, etten alkanut kaupata Mulkvistia päivän päätteeksi. Huoltomiehen lisäksi myös huoltoneuvoja Jari oli käynyt ajelemassa autollani koeajolenkin ja jälleen kerran hän kehui sitä, miten tasainen ja vakaa ajettava Poloni on. Itselläni oli aivan kielenpäällä sanoa, ettei kannata kehua liikaa, sillä saatan vaikka myydä Mulkvistin! :)

(Ai niin, ihan viimeiseksi Jari-huoltoneuvoja kysäisi, että mitkä häkkyrät autossa oikein on nippusiteillä kiinni? Me olimme ihan, että mitkä? No ne peilien ympärillä olevat? Tuumasin, että häkkyrät ovat hirvipillit. Jari hieman ihmetteli, että mitkä hirvipillit? Pidimme hänelle lyhyen esittelyn ja ehkäpä jo tässä vaiheessa voin luvata, että seuraavassa blogauksessani kerron hirvipilleistä teillekin.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti