T e s t i k u l j e t t a j a k s i ?

tiistai 31. maaliskuuta 2015

Kuulen taas sen, kutsun kesänakkien

On taas koittanut se aika vuodesta, kun kesärenkaat kolistelevat anovasti varaston ovea vasten. Ulkona räpöö räntää, mutta pari viikkoa paljaana olleet tien pinnat houkuttelevat salakavalasti vastaamaan kesärenkaiden kutsuhuutoon. Samanaikaisesti nastojen valtakausi alkaa olla lopuillaan ja erinomaisen hyvin palvelleet Hakkapeliitta8-nastarenkaat ovat heittäneet ilmoille anomuksen päästä puolisen vuotta kestävälle vuosilomalle. Puhumattakaan Volkswagen Mulkvistista, joka on parin viimeisen viikon aikana janonnut moottoriin lisää kierroksia ja nopeavauhtisempaa ajoa. Jos kerta lehmätkin aistivat kesälaidunkauden lähestymisen niin uskon autojenkin siihen pystyvän, tai no ainakin kuljettajan kaasujalan!

Jo ajokortin ajamisesta lähtien olen lukeutunut niihin kuljettajiin, jotka ovat vaihtaneet kesärenkaat alle vasta viimeisten vaihtajien joukossa, yleensä vähän ennen vappua. Itse en tarvitse autoa työmatkojen kulkuun, vaan mittariin tahkomani kilometrit koostuvat ainoastaan vapaa-ajan hupiajeluista, joita toisinaan tuntuu olevan vähän liikaakin. Omat ajoni ajoittuvat pääasiallisesti viikonloppuihin ilta- ja yöaikaan, joten tämän vuoksi olenkin ollut hyvin varautunut ja pitänyt nastat alla aivan viimeisiin hetkiin asti. Tänä keväänä päätin kuitenkin laittaa rutiinit uusiksi ja rimpautin luottorengasliikkeeseeni viime perjantaina ja varasin renkaiden vaihto- ja ohjauskulmien tarkistus/säätöajan kuluvan viikon maanantaiksi.

”No, onko sillä nyt niin väliä miten ja missä ne renkaat sinne auton alle vaihtaa?”

Tunnetustihan Jyväskylä ja sen lähiseutu ovat pullollaan rengasliikkeitä, joiden hinnoissa ja yleisessä palvelutasossa on merkittäviäkin eroja. Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen tutustunut kouralliseen rengasliikkeitä, joten eri käyntikertojen perusteella on ollut erittäin helppoa erottaa jyvät akanoista. Vielä vuosina 2004-2006 vaihdoin enoni ja pappani neuvoilla renkaat aivan itse Pieneen Punaseen, sillä tuolloin silloisen mummolan pihapiirissä oli autotalleja joka lähtöön. Kunnollisella hallitunkilla auto oli kätevä nostaa ilmoihin, eikä siten tarvinnut pelata pienten ja turvattomien tunkkien kanssa.

Mummolan tiluksien myymisen jälkeen siirsin rengasasioideni hoidon erään muuramelaisen omakotitalon pihaan, jonne osasin suunnistaa pappani neuvojen perusteella. Siellä eräs hänen puolituttunsa teki kotitallissaan renkaan allevaihtoja ”puoli-ilmatteeksi” verrattuna Jyväskylän yleisiin vaihtohintoihin. Omakotitalon autotallissa asiakkaat saivat niin halutessaan ajaa itse autonsa nostorampille, enkä minä jättänyt tätä mahdollisuutta käyttämättä! Kyseisessä autotallissa oli valmius tasapainottaa ja allevaihtaa renkaita, joten jos oli tarvetta ohjauskulmien säädölle, silloin tarvitsi suunnata toisaalle.

”Jyväskylä - Muurame vai sittenkin Jyväskylä?”

Vuodet vierivät ja rengasliike laajensi toimintaansa Muuramen teollisuuskylään, jonne Muuramen Rengaspiste Oy avasi uudistetut renkaanvaihtotilat. Samanaikaisesti hinnat nousivat, täysin ymmärrettävästi, lähelle Jyväskylän keskustan renkaanvaihtohintoja. Tämä sai väistämättä miettimään, josko Jyväskylästä voisi löytää yhtä luotettavan rengasliikkeen, josta saisi saman katon alta renkaanvaihdot, tasapainotukset ja ohjauskulmien säädöt. (Itselle kertyy niin paljon kilometrejä kaikentyyppisillä teillä, joten tapanani on ollut tarkistuttaa ohjauskulmat vähintään 1-2 kertaa vuodessa, vaikken olisikaan sen suurempiin monttuihin matkojeni varrella jysäyttänyt.)

On täysin sattumaa, että juuri minä eksyin RengasNuoran asiakkaaksi. Muistaakseni elettiin talvea 2009-2010 kun silloisen Volkkarini Mikin rengas oli iskeytynyt vesilammikossa vaanineeseen monttuun, ja iskun seurauksena auton ratti oli alkanut täristää. Vaikken virallisesti automekaanikko olekaan, niin ensimmäisenä tuli mieleen, että renkaan tasapainotuspaino oli iskun seurauksena tipahtanut matkasta. Ja oli hyvin todennäköistä, että ohjauskulmatkin olivat saattaneet ottaa osumaa iskun seurauksena. Ongelmani oli sen verta suurehko, ettei apuja löytynyt silloisesta luottorengasliikkeestäni vaan ongelman ratkaisemiseksi oli suunnattava toisaalle.


Omalla tavallaan jouduin markkinoinnin uhriksi, sillä vertailtaessa Jyväskylän seudun rengasliikkeitä keskenään, Rengasnuoran nettisivut pistivät mielenkiintoisuutensa vuoksi parhaiten silmään. Heiltä kun näytti löytyvän kaikki mitä minä tulevalta luottorengasliikkeeltä olin odottanutkin; uudet renkaat ja vanteet, renkaanvaihdot, tasapainotukset ja ohjauskulmien säädöt - kaikki saman katon alta. Tuolloin he lupasivat ohjauskulmien säätöjä takuulla, ja tietenkin uteliaisuus kasvoi siihen pisteeseen, että asiasta täytyi lähteä ottamaan selvää.

Autoalan liikkeissä asioidessaan sitä tuntee toisinaan itsensä ”norsuksi posliinikaupassa”, sillä oma meisselini on haaravälini sijasta autoni takakontissa. Rengasnuora oli kuitenkin siinä mielessä positiivisesti yllättänyt rengasliike, sillä siellä ei vähätelty naisasiakkaiden tietämystä autoasioista eikä meitä akkoja yritetty joka mutkassa viilata linssiin. Tämän vuoksi ensimmäinen vierailu Rengasnuoralla vakuutti minut siinä määrin, että aloin pikkuhiljaa siirtää rengasasioideni hoitoa Muuramesta Jyväskylään. (Tämä ei todellakaan tarkoita, että olisin jollain tavalla pettynyt Muuramen Rengaspisteeseen, vaan omaa autoiluelämääni helpottaakseni päätin siirtää rengasasiani sellaiseen liikkeeseen, joka pystyy vastaamaan kaikkiin rengastarpeisiini.)


Tässä vuosien varrella on tullut ”käännytettyä” yksi jos toinenkin tuttava ja työkaveri Rengasnuoran asiakkaaksi, sillä kyllä hyvästäkin palvelusta kannattaa laittaa sana kiertämään. Varsinkin näin naikkosten kesken.

”Uskollisuutta se on merkkiuskollisuuskin!”

Vuosien varrella minua on usein kutsuttu liike- ja merkkiuskolliseksi kuljettajaksi, sillä olen aina ajanut Volkswagenilla, vuodesta 2006 lähtien olen huollattanut Volkkarini Jyväskylän Autotarvikkeella ja vuodesta 2010 hoitanut rengasasiani pääsääntöisesti Rengasnuoralla. Samaa voisi sanoa omista rengasvalinnoistanikin, sillä vuodesta 2006 lähtien olen ajanut talvisin ainoastaan Nokian Hakkapeliitta-nastarenkailla. Sen sijaan kesärenkaat tuovat omaan merkkiuskollisuushistoriaani isohkon loven, sillä vuosien varrella autoni alla on viihtynyt lähestulkoon kaikki markkinoilta löytyvät rengasmerkit.

”Hankook, Volkkarilla ajan kovaa Hankoon…”

Senpä vuoksi päätin kesällä 2013 hankkia silloisen Volkkarini alle Hankookin kesärenkaat, koska olin kuullut niiden kestävyydestä kehuja erityisesti ”taksisuhareilta”. Valitettavasti Hankook renkaita ei löytynyt luottorengasliikkeeni myyntilistalta, vaan jouduin tekemään tämän ostoksen Seppälän Autokulmasta. Sain liikkeestä autoni alle hyvät renkaat, mutta palvelu ei ollut kasvotusten sitä tasoa mitä sen olisi pitänyt olla. Tunsin olevani ”iso norsu posliinikaupassa”, joka taisi asioidessaan tiputtaa muutaman posliinikupinkin. Ei tarvitse kahta kertaa arvata; en aio asioida jatkossa kyseisessä rengasliikkeessä.

Viimekeväisestä autonvaihdoksesta huolimatta Mulkvistin alla pyörii edelleen Hankookin kesärenkaat, joihin olen ollut toistaiseksi todella tyytyväinen. Renkaat ovat vielä sen verta hyvässä hapessa, että niillä todennäköisesti tohtii päästellä tämän kesän. Sen jälkeen iskeekin sitten ”tenkkapoo”, mistä uudet Hankookit tilalle vai lähteekö autoni alle ”kulutuskestävyystestiin” jonkun toisen rengasvalmistajan kiekot? No se on toivon mukaan vasta ensi kesän murhe.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti