T e s t i k u l j e t t a j a k s i ?

lauantai 14. helmikuuta 2015

Rengastestausta ja paineiden hallintaa

Asfalttia paljon kuluttavana kuljettajana sitä tulee väistämättä miettineeksi, josko sitä voisi jollain tavoin omien kokemuksiensa kautta vaikuttaa tulevaisuuden autojen ja renkaiden kehitykseen. Internetistä olen bongaillut silloin tällöin ilmoituksia, joissa on haettu aivan tavallisia ihmisiä testaamaan joko autoja tai renkaita. Muutaman kerran olen hakemuksenkin rustannut, huomatakseni vain, että hakuajan päätyttyä ohjelmaan on valittu vähän ajavia kuljettajia. Parhaimmillaan valitut ihmiset ovat ajaneet/ajavat ainoastaan työmatkaa 10-20 kilometriä päivässä ja muutaman pitkän matkan vuodessa.

Omat ajoni ovat puolestaan vuosien varrella olleet isoimmillaan 5.000 kilometriä kuukaudessa, jopa niin pahassa kelissä, että auton keula on aurannut 9-tiellä ollutta lumimassaa. Jollain tasolla sitä voisi kuvitella, että auto- ja rengasvalmistajat olisivat enemmän kiinnostuneita autojen ja renkaiden käyttäytymisestä äärirajoilla (esimerkiksi polanteisella tiellä tehty hirvenväistö) kuin jokapäiväisen kotimatkalla suoritetun maidonhakureissun tunnelmista.

Väistämättä sitä on alkanut miettiä, että mahdetaanko meitä paljon ajavia kuljettajia syrjiä valintoja tehdessä? Mahtavatko auto- ja rengasvalmistajat pelata varman päälle, saadakseen mieluisia testituloksia? On tuotteliaampaa antaa vähän ajavalle kuljettajalle rengassarja testattavaksi, kuin paljon ajavalle kuskille, jonka käytössä renkaat saattavat kulua sileäksi jo yhden kauden aikana. Vähän ajava kuski todennäköisesti raportoisi renkaan kestävän käyttöä, kun taas paljon ajava kuski ei itse rengasta ostaisi, koska se ei kestä käyttöä.

Tapahtui tosielämässä esimerkkinä mainittakoon, että itse ostin erään kesän alussa uudet ”x”-merkkikesärenkaat (olivat tuolloin rengasliikkeen toiseksi kalliimmat renkaat). Yllätys oli melkoinen, sillä kesän lähestyessä loppuaan, alkoi myös renkaista loppua kulutuspinta (ei menty sakkorajalle, mutta suositusrajan alle kylläkin). Mikäli olisin näistä renkaista kirjoittanut arvion, olisi se mennyt tyyliin ”hiljainen, erittäin tasainen ajettava, autoa helppo hallita, mutta rengas ei kestä kulutusta”. (Huomiona mainittakoon, että olen kuljettaja joka välttää turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Auton ohjauskulmat, alusta ja rengaspaineet olivat kunnossa. Renkailla ei tehty esimerkiksi hätäjarrutuksia tai kaahattu. Verrattaessa ajokilometrimäärää aiempiin renkaisiini, ”x:n” renkaat olivat kuluneet selvästi aiempia kesärenkaitani nopeammin.)


Tästä voi luonnollisesti päätellä, että tämän jälkeen autoni alla ei ole ollut ”x:n” kesärenkaita. Omaan kokemukseeni perustuen ”x:n” kesärenkaat eivät kestä käyttöä läheskään yhtä hyvin kuin ”x:n” valmistamat talvirenkaat (joiden kulumisesta en ole toistaiseksi, vuosien kokemuksella, moitittavaa löytänyt).

Näistä testaajavalintatilanteista tekee vielä koomisemman se, että tunnen kuljettajia, jotka ovat yhtaikaisesti monessa eri rengastestausryhmässä mukana. Kyseisillä ihmisillä on käytössään yksi auto, jossa on luonnollisesti alla yksi rengassarja kerrallaan. Samanaikaisesti toinen rengassarja seisoo varastossa, vaikka kuljettaja on ”sitoutunut” testaamaan varastossakin seisovaa rengassarjaa (saadakseen ilmaiset renkaat). Kahdet testirenkaat omistava kuljettaja ei varmastikaan pysty antamaan rehellistä mielipidettä renkaistaan, vaikka rengaspino saattaakin sopia varaston sisustukseen.

Ostaessani viime kesänä uutta autoa, mietin pitkään mistä mahtaisin löytää rehellisiä mielipiteitä uusista Hakkapeliitta8-renkaista. Ensimmäisenä tuli mieleen Hakkapeliittablogaajien sivusto, jonne päätinkin ensimmäisenä suunnata. Jaksoin lukea 2-3 blogikirjoitusta lävitse, kunnes turhautuminen iski. Kirjoitetut tekstit eivät olleet sisältäneet mitään tärkeää informaatiota tai käyttökokemuksia, joita minä olisin juuri kaivannut rengasvalintapäätöksiä tehdessäni.

Hetken aikaa Nokian Renkaiden sivustoja selattuani päädyin yleiselle palautesivulle, jossa renkaat ostaneet ihmiset saivat täysin vapaasti arvostella ja antaa palautetta ostamistaan renkaista. Yllätys oli melkoinen, sillä juutuin lukemaan palautesivuston kommentteja muutaman tunnin ajaksi. Nämä kirjoittajat eivät olleet saaneet ilmaisia renkaita tai korvausta kirjoittamistaan palautteista. Siitä huolimatta heidän lyhkäisissä teksteissään oli enemmän asiaa kuin ilmaiset renkaat saaneiden Hakkapeliittablogaajien blogeissa.

Ja näiden palautesivuston tekstien perusteella minäkin tein päätöksen, että jatkan Nokialaisten talvirenkaiden käyttäjänä ja uuden autoni talvirenkaat tulevat olemaan Hakkapeliitta8-renkaat. On ollut aivan äärimmäisen mukavaa huomata, että palautesivuston kirjoittajien mielipiteet ovat menneet yksiin omienkin käyttökokemuksieni kanssa.

Pahoittelen tähän lopuksi, että kirjoittamani teksti saattaa paikoitellen kuulostaa hieman kärkkäältä. Mielestäni tavallisten kuljettajien keskuudessa teetettäviltä testausprojekteilta katoaa kuitenkin totuuspohja, mikäli testattavana olevat renkaat seisovat varaston perukoilla sen sijaan, että ne olisivat auton alla. Tai että testauksessa oleva auto seisoo suurimman osan ajasta parkkipaikalla sen sijaan, että sillä ajettaisiin 60tkm vuodessa.

Ennen kaikkea nämä ihmiset vievät testauspaikkoja niiltä ihmisiltä, jotka oikeasti ajaisivat ja haluaisivat omilla käyttökokemuksillaan osallistua autojen ja renkaiden kehittämiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti