T e s t i k u l j e t t a j a k s i ?

tiistai 24. helmikuuta 2015

Onko kehitystä tapahtunut - Hakkapeliitta7 vs. Hakkapeliitta8

Vuodesta 2006 lähtien olen kuulunut autoni kanssa Nokian Hakkapeliitta-perheen nastarenkaiden käyttäjiin, ja ensikosketukseni ”Hakkoihin” tapahtui kun uutena ostamani Volkswagen Polon (2006) mukana tuli autokaupan yhteydessä ostetut Hakkapeliitta5-nastarenkaat. Mietin hyvin pitkään, että kirjoitanko artikkelin käyttökokemuksista koskien kaikkia testaamiani renkaita vai rajaanko artikkelia jotenkin.  Lopulta päädyin käsittelemään tässä artikkelissa pääasiallisesti Hakkapeliitta 7 ja -8 nastarenkaiden keskinäisiä eroja, koska tänä päivänä liikenteessä törmää enää ani harvoin Hakkapeliitta5 nastarenkaiden käyttäjiin. Artikkelin joiltain osin saatan sivuta myös Hakkapeliitta5-renkaiden ominaisuuksia, koska niillä renkailla olen joutunut tekemään tosielämän liikennetilanteissa hätäjarrutuksia (hirvenväistö).

Puhuttaessa rengasvertailusta on tärkeää kertoa millaisesta ajoneuvosta ja rengaskoosta puhutaan, unohtamatta mainita käyttöolosuhteista, joissa rengasta on käytetty. Omat ajoni ovat pääasiallisesti pitkän matkan ajoa, maantienopeuksissa (80-120km/h). Ajoni sijoittuvat niin hyväkuntoisille pääteille, kuin huonommin hoidetuille sivuteillekin. Luonnollisesti näissä olosuhteissa ajettaessa varsinkin renkaan kestävyys joutuu koetukselle. Luonteeltani olen kuljettaja, joka välttää turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Liikennetilanteita pyrin ennakoimaan, jotta turhanpäiväiset hätäjarrutukset voitaisiin välttää. Itselleni on myös tärkeää pitää huolta siitä, että auton alusta, ohjauskulmat ja rengaspaineet ovat aina kohdillaan. Olipa kyse sitten lyhyestä kauppareissusta ja Lapin tourneesta, on auton oltava aina tiptop-kunnossa.

Tässä alla on kerrottu tarkemmat tiedot itse kalustosta, joiden yhdistelmiin tämä artikkeli pohjautuu:

Auto: Volkswagen Polo 2010 - Rengas: Nokian Hakkapeliitta 7, 185 60R 15 (käytössä kolme talvea, ajetut kilometrit n.55tkm)

Auto: Volkswagen Polo 2014 - Rengas: Nokian Hakkapeliitta 8, 185 60R 15 (menossa ensimmäinen talvi, ajetut kilometrit n.8800km)

Lähdetäänpä liikkeelle siitä hetkestä kun karautin Rengasnuoran pihasta maantielle, upouudet nastarenkaat autoni alla...

Jo ensimmäisten ajokilometrien aikana renkaiden keskinäisessä vertailussa oli havaittavissa selkeitä eroja. Hakka7-renkaan nastat huusivat korviinpistävästi, mutta muutoin rengas oli paljasta asfalttia vasten todella hiljainen. Hakka8-renkaan nastat olivat lähes äänettömät, mutta muutoin renkaat ulvoivat kuin hyeenat. Varsinaisesti en tästä eroavaisuudesta yllättynyt, sillä olin jo ennen renkaidenhankintapäätöstä tutustunut Nokian Renkaiden nettisivuston palauteosioon, jossa renkaat ostaneet ihmiset olivat havahtuneet samaan ulvomiseen. Tässä kohtaa valitettavan moni kuljettaja oli antanut periksi ja vaihtanut autonsa alla olleet Hakka8-renkaat pois, johtuen renkaista lähtevästä ulinaäänestä. Hakka8-renkaille kuitenkin kannattaa antaa mahdollisuus, sillä omalla kohdallani renkaiden ulina lakkasi kun renkailla oli ajettu noin pari sataa kilometriä; näin oli tapahtunut myös monien muidenkin kuljettajien kohdalla.

Itse olen kuljettaja, joka ottaa renkaidenkin sisäänajon aivan liian vakavasti. Olipa kyse sitten kesä- tai talvirenkaasta niin ajan vähintään ensimmäiset 1000 kilometriä himmaillen, kaikenlaisia äkkiliikkeitä vältellen. Kuten edellisessä kappaleessa jo mainitsinkin, niin Hakka8-renkaan sisäänajo oli huomattavasti ”työläämpää” kuin edeltäjänsä. Väistämättä sitä alkoi ajaessaan miettiä, että mahtaako autossani olla jotain vikaa vai onko itse rengas viallinen, sillä renkaasta lähtenyt ulvomisääni kuulosti luonnottomalta. Tiesin kuitenkin, että autoni alusta ja ohjauskulmat olivat kunnossa, koska juuri viikkoa aiemmin autoni oli ollut Volkswagenin tehdastakuuremontissa. Onneksi itselleni kertyy sen verta paljon kilometrejä, että Hakka8-renkaat olivat sisäänajettu jo yhden viikonlopun aikana. Joten kovinkaan pitkään uusien renkaiden ulinaa ei tarvinnut kuunnella.

Omaan ajokokemukseeni perustuen Hakka7-rengas oli tasaisempi ja vakaampi ajettava paljaalla asfaltilla kuin mitä Hakka8 on ollut. Osaltaan tämä eroavaisuus johtunee siitä, että itselläni oli tapana pitää Hakka7-renkaissa noin 0,1 baria enemmän ilmaa kuin mitä talvirengassuosituspaine oli. Vaikka autolla ajettiin pääasiallisesti kovia maantienopeuksia, ei renkaissa ollut korkeammasta ilmanpaineista johtuen havaittavissa ”epätasaista kulumista”. Vastaavasti auto oli taasen vakaampi ajettava. Sen sijaan useat Hakka8-nastarenkaiden käyttäjät ovat raportoineet renkaan olevan edeltäjäänsä huomattavasti nirsompi rengaspaineiden suhteen. Aluksi laitoin omiin Hakka8-renkaisiini noin 0,1 baria enemmän ilmaa, mutta hetimiten totesin sen olevan toimimaton idea. Mikäli renkaan ilmanpaine on vähääkään pielessä, asian huomaa heti renkaan hiljaisesta ulvomisesta. Tämän vuoksi olenkin mennyt kuluvan talven ”just eikä melkein” talvisuositusrengaspaineilla, ja niillä on hyvin pärjätty.

Varsinkin kuluva talvi on ollut rengaspaineiden suhteen erittäin haastava, sillä lämpötilat ovat sahanneet jopa päivittäin välillä +5…-20 astetta. Hakka8-renkaan kanssa onkin ollut hieman arpomista, sillä pitkää matkaa ajettaessa renkaasta huomaa välittömästi mikäli rengaspaineet eivät ole juuri ne optimaalisimmat. Tämän vuoksi sitä onkin pitänyt pyrkiä ennakoimaan omia ajojaan mahdollisimman pitkälle, seuraamalla samalla sivusta tulevien päivien sääennusteita ja säätämällä rengaspaineita ennusteiden mukaisesti.

Paljaalla, uraisella asfaltilla ajamisessa Hakka7-rengas oli aivan omaa luokkaansa Hakka8-renkaaseen verrattuna. Vaikka auton ohjauskulmat olisivat aivan optimaalisella tasolla, niin Hakka8 rengas hakee tiessä olevaa uraa edeltäjäänsä heikommin. Olipa kyse mistä tiestä tahansa, niin pyrin yleensäkin ajamaan urien ulkopuolella välttääkseni renkaan kulumista. Toisinaan olen kuitenkin ajanut Hakka8-renkaalla ihan tarkoituksellisesti urissa (saadakseni testinäkökulmaa) ja edeltävään rengasmalliin verrattuna auto on ollut huomattavasti levottomampi ajaa.

Puhuttaessa renkaiden käyttäytymisestä jäällä, lumella ja polanteisilla sivuteillä, ei voittajasta ole jäänyt epäselvyyttä. Hakka8-rengas on ollut kuluneen talven aikana täysin lyömätön verrattuna edeltäjäänsä. Jotenkuten renkaat pääsevät samoihin suorituspisteisiin puhuttaessa lumella ajamisesta, mutta kun renkaan alla on peilikirkas jää, Hakka7 jää rannalle loikoilemaan kun samanaikaisesti Hakka8-rengas puskee sutimatta eteenpäin. Kuluneen talven aikana olen useasti ajanut maantieajoa peilikirkkaalla tienpinnalla, jossa ei ole meinannut edes jalkaisin pysyä pystyssä. Näissä tilanteissa renkaalle on saanut antaa todella paljon kaasua, ennen kuin Hakka8-rengas on alkanut edes sutia, sivuttaispidosta puhumattakaan. Jo kuukauden ajamisen jälkeen totesinkin Hakka8-renkaiden olevan harvinaisen tylsät kumit, sillä niillä ei voi yhtä hyvin luistattaa auton takamusta kuin mitä Hakka7-renkailla pystyi luistattamaan.

Yleisesti ottaen Hakka8-renkaan jääpito on ollut tilanteessa kuin tilanteessa käsittämättömän napakkaa. Päinvastoin kuin edeltäjänsä, Hakka8-rengas ei anna auton takamukselle mahdollisuutta liikaan elämiseen. Kolmen ajetun talven jälkeen voin sanoa osittain kyllästyneeni Hakka7-renkaan luistamiseen, sillä autolla ei tarvinnut tehdä kovinkaan äkkinäisiä liikkeitä kun auton takamus oli jo perstuntumalla havaittavassa luisussa puhuttaessa jäisestä tienpinnasta. Näissä tilanteissa luistonesto ei puuttunut peliin, mutta autonsa käyttäytymisen hyvin tunteva kuljettaja pystyi takalistollaan aistimaan auton takaliston levottomuuden.

Vaihtelevista keliolosuhteista johtuen tänä talvena tiet ovat olleet usein paksun loskasohjon peitossa. Varsinkin farmariautojen kuljettajat ovat aiemmin raportoineet, että Hakka8-rengas on ollut huomattavasti levottomampi sohjovallien yli ajettaessa verrattuna edeltäjäänsä. Tämän vuoksi suhtauduinkin alkutalvesta omiin renkaisiini hieman varovaisesti, vaikka itselläni on käytössä erikokoinen rengas verrattuna farmariautokuljettajiin. Tämän asian osalta sain kuitenkin yllättyä erittäin positiivisesti, sillä esimerkiksi ohitustilanteissa lumi- ja sohjovalleja ylitettäessä Hakka8-rengas on pitänyt napakasti otteen tiestä eikä ole päästänyt auton takamusta elämään. Hakka7-rengas oli puolestaan ohitustilanteista puhuttaessa erittäin levoton, sillä ajettaessa tasaisella kaasulla sohjovallin ylitse, auton takamus alkoi väistämättä joka kerta elää. Tosiaan kyse ei ole ollut äkkinäisistä kaistanvaihdoista vaan rauhallisesti omalle kaistalle tehdyistä palaamisista. Siinä tilanteessa mikään rengas ei saisi elää niin paljoa kuin mitä Hakka7-rengas eli ajamieni kolmen talven aikana. Eipä tästäkään ominaisuudesta sen suurempaa haittaa ole, kunhan Hakka7-renkailla ajava kuljettaja tiedostaa sen tosiasian, että sohjovallien yli ajettaessa auton takamus saattaa alkaa käyttäytyä voimakkaasti.

Yksi merkittävin ero näiden kahden renkaan välillä on nastamelu. Tämän asian suhteen Hakka7 oli toivoton tapaus puhuttaessa paljaasta asfaltista. Kun ajaa pääasiallisesti pitkää matkaa, niin tietyssä pisteessä ”nastojen laulaminen” alkaa suoraan sanottuna ärsyttää. Hakka8-renkailla ajaessa oli positiivista huomata, että nastamelun suhteen oli menty aimo harppaus eteenpäin.

Moottoritienopeuksissakin nastat ovat olleet uskomattoman hiljaiset, sillä ne tuntuvat ”laulavan” täysin eri sarjassa edeltäjänsä nastoihin verrattuna. Sisään ajetut Hakka8-renkaat vastaavat äänimaailmaltaan lähestulkoon kesärenkaita. Kolmen talven aikana ajoin Hakka7-renkailla noin 55tkm, jonka jälkeen renkaiden kaikki nastat olivat tallella ja suurin osa nastoista oli hyväkuntoisia. Tämän lisäksi renkaissa oli kulutuspintaa jäljellä 6-7mm, joten Aijjun uusi omistaja pääsi ainakin aloittamaan seuraavan talven ajelut entisillä, hyväkuntoisilla renkaillani.

Oman ajourani aikana olen joutunut tekemään hätäjarrutuksia, itsestäni riippumattomista syistä, kun auton eteen on yllättäen juossut hirvi. Peuroja tai hirviä tulee nähtyä tien päällä toisinaan lähes kuukausittain, mutta vakavimmat läheltäpiti-tilanteet ajoittuvat aikaan ennen 2010-luvun taitetta. Olen joutunut tekemään yhden kerran kunnon ”äijäjarrutuksen” välttääkseni törmäyksen auton eteen juosseeseen, täysikasvuiseen hirveen. Tuolloin ajoin Volkswagen Polo 2006 autolla, jonka alla oli tuliterät Hakkapeliitta5-renkaat. Mittarissani oli vauhtia reilut 80km/h, kun hirvi ponkaisi tielle eikä välimatkaa hirveen ollut kuin vajaa heijastintolpan välillinen. Tien pinta oli tuolloin lumisen polanteinen, muttei peilijäinen. Hätäjarrutuksessa rengas käyttäytyi napakan purevasti, eikä renkaan pito päästänyt auton takamusta elämään. Tämän vuosimallin Polossa ei ollut ajonvakautusta tai luistonestoa, mutta niistä huolimatta sain pudotettua auton vauhtia sen verran, että auton keulan ja hirven väliin jäi muutama metri ja mittarissa oli tuolloin vielä vauhtia 60km/h.

Tehdessäni talvirengasvalintaa kiinnitän erityisesti huomiota renkaan käyttäytymiseen kovissa nopeuksissa, niin paljaalla asfaltilla kuin lumessa, jäällä ja loskasohjossa. Ennen kaikkea on tärkeää, että autoni alla on sellainen rengas, jolla pääsee eteenpäin kelissä kuin kelissä. Vaadin talvirenkaalta suorituskykyä ja luotettavuutta, sillä mitäpä sellaisella renkaalla tekee, joka ei pidä autoa tiellä normaaleissa maantienopeuksissa. Oman kokemukseni mukaan Hakka7-rengas sopii hyvin sellaiselle kuljettajalle, joka ajaa pääsääntöisesti hyvin hoidettuja, sulia pääteitä pitkin. Jos matkasi sijoittuvat lumisille, jäisille ja kalteville sivuteille, suosittelen ehdottomasti valitsemaan auton alle Hakka8-nastarenkaat. Hakka8-rengas ei tee kesää keskelle talvea, mutta antaa kuljettajalle paremmat mahdollisuudet selvitä eteenpäin ääriolosuhteissakin.


----------
Jos tekisin nyt ostopäätöksen, päätyisin Hakka8-renkaisiin, koska…
- Hakka7-rengas on tasaisempi ajettava paljaalla asfaltilla, mutta Hakka8 on voittamaton jäällä, lumella ja varsinkin loskasohjossa ajettaessa.
- Hakka8-renkaan nastat ovat hiljaiset, sen sijaan Hakka7-nastojen ulvonta paljasta asfalttia vasten ärsyttää.
----------
Jo vuosia olen miettinyt, josko investoisin ja hankkisin nastarenkaideni kaveriksi kitkarenkaat. En kuitenkaan luopuisi nastarenkaistani, vaan vaihtaisin ne auton alle silloin kun maa peittyy pysyvään lumeen ja jäähän. Omaan kymmenen vuoden kokemuksen nastoilla ajamisesta, mutta kitkarenkailla en ole ajanut metriäkään. Tämän vuoksi kitkarenkaiden hankinta on askarruttanut mielessä, sillä varmastikin kitkarenkaita ostaessa sitä ostaisi kuin ”sikaa säkissä”. Ennen ostopäätöksen tekemistä kitkarenkailla täytyisi päästä ajamaan koeajolenkki paljaalla asfaltilla, jotta niiden suomasta ajotuntumasta pääsisi kärryille. En edes haaveile ajavani kitkoilla jää- ja lumikeleillä, sillä oma liikkumiseni ei voi olla sidottuna Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. Kitkarenkaat tuntuisivat vaan olevan passeli ”välikelinrengas”, ennen kuin tien pinnat peittyvät jäällä ja lumella.
----------
Huom! Artikkeli pohjautuu omaan ajokokemukseeni, enkä ole saanut korvausta tämän artikkelin kirjoittamisesta. En ole Nokian Renkaiden Hakkapeliitta-testikuljettaja, vaan kerron omia mielipiteitäni omasta, vapaasta tahdostani. Toivon niistä olevan hyötyä tulevan rengasvalintasi teossa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti